Küsitlus

Kas sõiduõpetaja naljad on sind solvanud?

Ehitustööd Lääneringteel lõpevad plaanitust varem

Saada sõbrale

Turvakood
Koodi uuendamiseks kliki siia

Ulatuslikud tee-ehitustööd Ringteel Viljandi ja Ilmatsalu ringi vahel on sisuliselt lõpusirgel ehk üks suurema koormusega teelõik valmib pool aastat enne tähtaega.

„Soovime objekti tellijale üle anda 4. detsembril,“ ütles peatöövõtja GRK Infra AS tegevjuht Tarvi Kliimask. „Ilm on meid soosinud, partnerid ja alltöövõtjad on tubli panuse andnud. Seetõttu jõuamegi 95% töödega selle nädala lõpuks valmis. Detsembri alguses jäävad lõpetada objekti heakorratööd ja Jänese kraavi süvendustööd.“

Käsil on veel tunnelitööde lõpetamine ja õlipüüdurite paigaldamine ning mõnes lõigus ootavad asfalti kõnniteed. Niipea, kui ilm lubab, joonistatakse teekatetele ka seni puuduolev märgistus, aga kui ilmad on ebasoodsad, jäävad teekatte markeerimistööd siiski kevadeks. „Selle töö puhul polegi takistuseks mitte madal temperatuur, vaid liigne niiskus. Kui ilmastik ei võimalda märgistust joonistada, teeme ajutiselt värviga markeerimise Viljandi ringi piirkonnas,“ lisas ehitusjuht Kaido Ivask.

Turboring hoiab kindlalt rajas

Just Viljandi ringil ettenähtud skeemi järgi liiklemiseks on märgistus hädavajalik. Nii-öelda turboringi edukaks funktsioneerimiseks ning võimalikult ohutuks põhisuunas (Tallinna-Luhamaa suunal saab mõlemat pidi sõita kahes reas) autode läbilaskmiseks pole ringil ümberreastumine enam võimalik. Nii tuleb autojuhtidel juba enne ristmikule sõitmist tähelepanelikult eelsuunaviitu jälgida. Ka nende paigaldamiseks vajalikud raamsõrestikud on osaliselt juba püsti ja ülejäänud kerkivad lähipäevil.

Et autojuhtidel ringil õiges sõidureas püsimine iseäranis kindlaks kujuneks, paigaldab ehitaja mitmesse kohta telgjoonele graniitkivid. „Lõikame asfaldisse augud, kinnitame betooniga teekattest kuni 7 sentimeetri kõrgusele ulatuvad 30 sentimeetri laiused graniitkivid ja nende ümber läheb uuesti asfalt. Kivide ääred on lauged ja neist saab äärmisel vajadusel ka üle sõita, aga see on kindlasti ebamugav, raputav ja müristav,“ rääkis Ivask.

Eesti praktikas on taolised sõiduradade eralduskivid üsna uus trend. Šnitti on võetud Kesk-Euroopast, kus nende funktsionaalsuses pole kahtlustki. Kui pikaks või levinuks kujuneb nende tulevik Eestis, pole praegu teada. Sellise tee lumest puhastamine võib nõuda hooldajalt suuremat tähelepanu.

Eestis seninägematuks võib Kliimaski hinnangul pidada ka sõidusuundi eraldavat trosspiiret. „Sarnast lahendust on mujal küll kasutatud teistsugustes olukordades, näiteks koos ohutussaarega. Viljandi ringtee Lõunakeskuse poolses jaos on see siin aga nii-öelda keset teed, samas tasapinnas. Igatahes lisab see ohutust, muudab sisuliselt võimatuks laupkokkupõrked ning väldib keelatud kohas vasakpöördeid.“

Tunneli ehitusega ollakse samuti finiširuudustikku jõudmas. Kokku 31 meetri pikkune ja 4 meetri laiune teealune läbipääs on jalakäijate tarbeks, vankriga pääseb treppidest üles-alla mööda spetsiaalseid relsse.

Ohutult üle tee

Maanteeameti lõuna regiooni ehitusvaldkonna juhti Janar Taal: „Selle lõigu projekteerimise hilises faasis, püüdes leida ohutut teeületuse lahendust jalakäijatele Viljandi ringristmikul, jõudsime järeldusele, et on mõistlik sinna projekteerida jalakäijate tunnel. Esmane eesmärk oli teha tunnelile kaldteed, kuid selleks oleks tulnud osta maad juurde. Teades maaomanike nõudmisi, olime veendunud, et mõistlikule kokkuleppele maaomanikega polnud sellel hetkel võimalik saada.

Samas olime otsustanud, et Raja tänava juurde tuleb teine jalakäijate tunnel 2015 aastal ning sinna saame rajada kaldteed, lisaks tuleb sinna selle lõigu ainuke bussipeatus. Kusjuures kahe jalakäijate tunneli vaheline kaugus on ca 300 meetrit.

Otsuse tegemisel vaadati suuremat pilti ja seetõttu sai valik just selline. Meie hinnangul töötavad kaks tunnelit koos, kuna nende vahekaugus on väike ning ühissõiduki bussipeatusesse on tagatud eritasandiline ühendus tunneli kaudu.“

Grafitivaenulik tunnel

Et tunneli seinad-laed ei saaks soovimatult lõuendiks küsitava tasemega tänavakunstnikele, on betoonpinnad kaetud just sel eesmärgil välja töötatud materjaliga. Päris vandaalikindlust see ei anna, ent näotuste mahapesemine peaks vajadusel olema lihtsalt tehtav.
Ilmatsalu ringtee lähistele rajatud veokite parklast on puudu veel palkidest katusealune, kus rekkajuhid lõõgastuda saaks. Samuti paigaldab ehitaja sinna tualettruumi – pesemisvõimalusi ei tule, ent ihuhädade kergenduskoht küll.

Väike osa tegemistest tuleb ehitajal paratamatult uude aastasse lükata. „Pole ju eriti arukas talve hakul muru külvama hakata,“ tõi Kliimask ühe näite. „Kevadesse oleme plaaninud heakorra vaegtöödena haljastamise – mõned puud-põõsad vaja veel istutada. Osa äärekive jääb praegu paigaldamata.“

Täpset kuupäeva, millal toimingutega alustatakse Kliimask öelda ei oska. Mõnevõrra sõltub see ka ilmast. Igatahes suve hakuks, mil on lepingu järgi tööde teostamise tegelik tärmin, lubatakse ka viimse lihviga valmis jõuda.

Arusaamad sellest, kui tülikaks pea pool aastat kestnud ehitustööd osutusid, võivad tegijail ja elanikel-liiklejatel olla üpris erinevad, ent tellija ning ehitaja näikse ühte meelt olevat.

„Tegemist on väga professionaalse meeskonnaga, kes on suutnud nii suure liikluse all ja nii väikse ajakuluga rajada olulise objekti,“ tõdes maanteeameti lõuna regiooni ehitusosakonna juhataja Oleg Lužetski. „Kogu töö on tehtud kõrge kvaliteediga ja pidevalt oli nii tellija kui ka omanikujärelevalve kontroll peal. Liiklejate rahuolu oli ka tagatud, kuna suuri signaali pole tulnud, neid olid rohkem tähelepanu juhtimise vormis. Kokkuvõtteks võib tellitud tööga olla väga rahul.“

Ka Kliimask peab tööde kulgu rahulikuks ning edukaks. „Oluline lõik Ringteest on valmis. Nagu maanteeameti plaanidest aru olen saanud, võetakse uuel aastal tegemisse vahemik Raja tänavast Variku viaduktini. Tartlasena võin selle üle ainult rõõmu tunda. Loodan, et teised linlased on sama meelt.“

Tartu läänepoolse ümbersõidu esimese ehitusala

  • Tellija Maanteeamet
  • Rahastaja 85% ulatuses
  • EL Ühtekuuluvusfond
  • Teostaja GRK Infra AS

 

 

 

 

 

 

 

Teele selja pööranud bussiootepaviljon pole siiski uus trendinähtus. Koos oma kolme kolleegiga võtavad ootekojad peatselt õiged kohad sisse bussitaskutes.

 

Teeäärseid maju liikluslärmi eest kaitsva müraseina ülemine osa on nõuetekohaselt kaetud mustriga, et linnudki seda aegsasti tähele paneks. Seina alumine osa aga läbipaistmatu, varjamaks aknaid öiste autotulede vihkude eest.

Enam ei pea jalakäijad Ringtee ületamiseks liigseid riske võtma, vaid pääsevad teisele poole maanteed tunneli kaudu. Ratturitel tuleb kasutada Viljandi ringist paremale jäävat ülekäigurada.

 

Raja tänava otsast Lõunakeskuse suunas vonkleva kraavi asemele ehitatakse kuu lõpuks jalgtee. Sedapuhku küll mitte asfaldist, vaid freesipurust, kuna juba tuleval aastal läheb sealkandis tõsisemaks ehituseks.


Nüüdsest lahendusest peaks rõõmu tundma ka mitmete äride pidajad ühes kundedega – enam ei pea näiteks FEB-i või Silber Autosse sõitjad kahtlasi manöövreid tegema. Vasakpöörde radade tõttu omakorda on põhitrass teatud ulatuses vaid üherealine.


Enamik käimasolevatest pinnasetöödest saab joone alla enne lume tulekut. Muru külvamise ja puude istutamisega tuleb paratamatult oodata kevadeni.

Autor: Rasmus Rekand, rasmus@tartuekspress.ee
Viimati muudetud: 20/11/2014 10:59:04



Lisa kommentaar

image with code
Koodi uuendamiseks kliki siia

test version:0.39702105522156