Kehatunnetamistund kõige teenekamatega

Saada sõbrale

Turvakood
Koodi uuendamiseks kliki siia
Juhendaja Kaupo Tamm (kollases) näitab ette, teised aimavad jõudumööda järele. Kaupo Torim

Kolm aastat tegutsenud Tartu Joogakeskuse uus aadress on tänavu veebruarist Kastani 38.

Praegu värskenduskuuri saava endise Greifi trükikoja hoone teise korruse ruumides on nädalas tegevust üle 35 tunni, milles saavad ennast ja oma keha tunnetada nii algajad kui edasijõudnud. Noorimad joogavõimlejad on 3-aastased, vanimad 60+.

Kui reede keskpäevaks Tartu Joogakeskusesse jõuan, kuulen ühe proua juttu teisele: „Vanur ei tohi öelda! Ega see mingi amet ole. On juuksur, teadur, kaevur, kalur, kujur, valvur ja teised ametid. Eakas tuleb öelda, see on õige!“

Breigisugemed

Tartu eakate esimeseks joogatunniks paneb joogakeskuse suuremas, Päikesesaalis, lisaks allakirjutanule matid maha kuus naist. Kuigi minul on eaka staatuseni veel minna, saan eriloa, sest joogamaailm pole mind varem puudutanud ja eakate tund pole raske.

Alustame selili asendis lõdvestusega. „Käed kõrvale. Jalad veidi harki. Silmad kinni. Hinga rahulikult. Nina kaudu. Kõht kerkib ja vajub ...,“ ütleb rahulik hääl lühilausete vahele pause pikkides. Hääle omanik on Kaupo Tamm, masseerija ja joogatreener, kes kasutab meie peal enda tehtud joogavõimlemise programmi, mis on kombinatsioon jooga-, teraapilistes võimlemis- ja teistes erinevates treeningutes omandatud harjutustest.

„Siin me jäämegi esialgu võimlemise juurde. Võibolla päris joogaharjutuste juurde esimese tunniga ei jõuagi, näen seda teie pealt,“ ütles ta enne tunni algust, lisades: „Joogalikuks teeb need harjutused hingamine. Me teeme liikumist läbi hingamise. Kuigi mõned harjutused on ajast, kui noorena breiktantsu tegin, sellised (näitab robotbreigi liigutusi), ega me kohe selliste juurde lähe, kui plastikat vähe on.“

Energiline undamine

Treener jätkab kõhuhingamisega, monotoonselt lugedes: „Hingame rahulikult. Nina kaudu. Kõht kerkib ja vajub.“ Tajun lähenevat unetunnet, ühtäkki raputab mind letargiatundest jõuline ja 12 sekundit vältav „oooo-mmmm!“ Kolm korda järjest! Juhendaja rahulik hääl jätkab, ikka pausidega: „Rahustame oma hingamise. Tunnetame, kuidas sissehingamisel kõht paisub. Väljahingates laskub. Unustan argimured. Olen siin ja praegu. Ei lase kõrvalistel helidel ennast häirida. Hoian mõtted hingamise juures. Siis ei lähe mõte rändama.“

Asendid muutuvad. Viis minutit hiljem tõuseme püsti, moodustame ringi, võtame kätest kinni, sulgeme silmad ning kordame koos Kaupoga „oo-mm“. „See on vabastav ning energiat andev, nii sulandume ühte, moodustame ühisvälja ja läheme tundi sisse,“ lisab ta viiv hiljem. Oo-mmi häälides piilun, vaid üks daam hoiab silmi lahti, häält teeme kõik.

Jätkame püsti, läbi hingamise venitusharjutustega. Need muutuvad aegamisi keerukamaks ja raskemaks. Tähelepanu tuleb enesele koondada ja joogaharjutusi tehes on kindlasti vaja üles leida omadus, mida nimetatakse kannatlikkuseks. Tõden, et kiire elurütmiga tegusal inimesel on harjumatu keset päeva hoogu maha saada. Eakamatel on see ehk hõlpsam, minul võttis argipäevatempost „maha astumine“ kolmandiku tunnist.

Kõigel minna

Juhendaja jätkab püstijalu kätega selili ujumist imiteerides: „Seljahädadega inimesed käivad ujumas, aga ujuvad tihtipeale konna pead kuklas hoides, et juuksed märjaks ei saaks. Sellega aga surutakse pea ja keha vahel kulgevad närvid ning veresooned kokku, mis omakorda tekitab kaelas ja seljas pingeid. Parem oleks ujuda selili.“ Teeme järgi.

Järgmine harjutus, kestusega umbkaudu viis minutit, osutus füüsiliselt tunni kõige raskemaks. Justkui lihtne, eks: parem käsi kõrvale; peopesa ülespoole; sisse hingates pöörad pöialt tahapoole nii, et tunneksid õlast venitust, samal ajal surud ka teist õlga taha; välja hingates teed samad liikumised vastupidises suunas, iga hingamisega tõstad kätt natuke kõrgemale kuni päris vertikaalasendini välja. Seejärel tuled samamoodi järk-järgult käega tagasi kõrvale ja kordad sama harjutust vasaku käega, uuesti iga hingamisega järk-järgult ülesse välja ja tagasi kõrvale ning siis sama harjutus mõlema käega ... Teen seda harjutust omas tempos, kiirustamata, püüdlikult ja mind üllatab selle pingutuse tase. Hantleid polegi vaja, sest koormus on korralik.

Tunni finaaliks selitame taas matil, tunnetame keha, keskendume mõttes just sellele kehaosale, mille juhendaja välja ütleb. Iga lause järel pausi pidades alustame: „Minu varbad ja jalalabad on lõdvestunud,“ järk-järgult ülespoole liikudes lõpetame nii: „Minu aju ja närvisüsteem on lõdvestunud. Minu kogu keha on lõdvestunud. Mu meel on rahulik ja vaikne. Lasen kõigel minna – oma mõtetel, oma tunnetel. Minu sisemas valitseb rahu.“

Uni on liiast

Viiv hiljem, mil oleme taas ringi moodustanud ja igaüks tunni kohta tagasisidet annab, ütlesid prouad, et küll oli huvitav. Ühele oli siiski natuke palju, teisele parasjagu, kolmas kurtis ristluudele saadud koormuse üle, neljas, et selili talle kuidagi ei sobinud. Mina tunnistasin, et lõpulõdvestumisel võitlesin metsikult pealetikkuva unega, mispeale ütles juhendaja „See näitab natuke üleväsimust. Ei tohiks magama jääda, siis pole see õige seisund. Järelikult keha vajab und.“

Joogamatid keritakse tagasi rulli ja need rändavad riiulites oma kohtadele. Prouad sätivad minekule. Kaupo jõuab mulle enne head-aega-soovimisi öelda, et eakate joogatund sai alguse nende endi huvist. „Juhtkonnalt küsiti, kas joogakeskusel on midagi ka nendeealistele. Osa neist saaksid kindlasti hakkama ka koos noorematega võimeldes, aga paljud ei julge tulla, kartes enesele liiga teha või häbenedes. Aga peljata pole siin midagi. Konte me ei vääna. Me tunnetame. Jooga ongi keha tunnetamine.“

Kaupo kutsub prouasid nädala pärast tagasi ja kõik, kes osalesid, lubasid seda ka teha. Küllap lisandub neile uusigi. Ja mehed, teie visake valehäbi nurka, kui minna suudate, minge – halvem ei saa kindlasti, ikka parem. Prouad ju ootavad. Eakate joogavõimelmistund Tartu Joogakeskuses toimub igal reedel, algab keskpäeval ja maksab 5 eurot.

Autor: Kaupo Torim, kaupo@tartuekspress.ee
Viimati muudetud: 04/05/2016 22:43:03



Lisa kommentaar

image with code
Koodi uuendamiseks kliki siia

test version:0.27928495407104