Teekond tasakaalu ja sisemise rahuni

Saada sõbrale

Turvakood
Koodi uuendamiseks kliki siia
Nagu näha Loodusmaja ette kogunenud noortest entusiastidest, on Tartus joogaharrastajate arv hüppeliselt kasvanud. Reelika Rohtmaa

Tervet keha, meelerahu ja enesevalitsemist on ülistatud aastatuhandeid. Tänapäeval on nende saavutamisel abiks teaduspõhine meditsiin, moodsad jõusaalid ja nõuandetelefonid.

Ometi ei ole ka füüsiliselt järjest kergemaks muutuv elu toonud inimestele tugevamat tervist ega hingelist tasakaalu. Joogafilosoofia väidab, et inimese heaolu määrab 2/3 ulatuses õige mõtlemine, ülejäänud 1/3 sõltub õigest hingamisest, toitumisest ja küllaldasest liikumisest.

Kirvega kõrgikka

Hiljuti Indias olles kohtusin mehega, kes on enamiku oma elust joogaga tegelenud. See vana habetunud mees oli üllatavalt erksa olemisega, rõõmsameelne ja selge pilguga. Küsisin temalt, kui vana ta on, mispeale ütles mees, et tema ei tea, küllap Looja teab, aga ega sellel mingit tähtsust pole. Kohalikud pakkusid, et ehk kuskil 80 ringis või natuke rohkem.

Vaatasin seda joogit aupaklikult ja mõtlesin paljude inimeste peale, keda vaevavad meie ühiskonna tüüpilised tõved, olgu need siis südamehaigused, liigeste- ja seljavalud või unehäired. See õnneliku näoga joogi ei saanud alguses arugi, millest ma räägin, kui püüdsin uurida, kas teda ka mõnikord haigus kimbutab või kuskilt valutab.

Mees demonstreeris siis esmalt üht lihtsat harjutust – pani oma pika varrega kirve üle turja õlgadele, võttis kätega kirve otstest kinni ja keeras ülakeha kord vasakule, kord paremale. „Teed nii iga päev sada korda, elad saja-aastaseks. Teed kakssada korda, elad kahesaja-aastaseks“.

Murede all küürus

Kas pole lihtne – võta kodus harjavars turjale, vaata sada korda üle õla ja ei mingit piinavat valu ega lisakulutusi ravimitele! Ainus, mida vaja, on soov endaga tegeleda, ennast ja oma tervist väärtustada.
Meie heaolu on esivanematega võrreldes nii palju paranenud, et enam ei pea me turjale võtma raskeid kaelkookusid. Aga küllap on rakumälus see turjal kandmine ikka veel alles, sest miks muidu laome tänapäeval sinna oma tegemata töödest ja lahendamata probleemidest murekoorma, vajume selle all küüru ja siis imestame, et napib jõudu ja elutahet.

Inimene on väga vastupidav ja me usume, et saame selle kõigega hakkama. Tegelikult aga ei suuda üha rohkem inimesi vaimselt ega füüsiliselt lõdvestuda või keskenduda käsilolevale tegevusele. Tulemuseks on rahulolematus iseendaga, halvenev tervis ja sassis suhted.

Kogemused rakumälus

Aastatuhandeid ajahambale vastu pidanud joogaõpetus vaimu ja keha tugevdamisest aitab leida tasakaalu ja end taas loodusega kooskõlla viia. Mitmekülgse positiivse mõju tõttu ongi jooga muutunud tänapäeval järjest populaarsemaks. Ka Tartus on kasvanud harrastajate arv. Poolteist aastat tagasi asutasid mitu õpetajat ühiselt Tartu Joogakeskuse, kus iga huviline leiab endale sobiva tasemega tunni.

Sügisel hakkab tegutsema ka eakatele mõeldud grupp. Lastejooga on praegu vaid päris pisikestele lastehoiu mudilastele, edaspidi on plaanis avada lastejooga kursus ka kooliealistele lastele.
Reklaamide mõjul arvatakse üsna tihti, et joogat harrastavad noored ülipainduvad naised või sobib see ainult tervetele ja saledatele. Eakamad või ülekaalulised inimesed ei peaks tõrjuma joogaga tegelemise mõtet pelgalt oma vanuse või kaalu tõttu. Joogat saavad harrastada kõik ja alustada pole kunagi hilja. See ei nõua kallist spordivarustust ega eritingimusi.

Tasakaalus inimene elab kooskõlas iseendaga ja loodusega, on terve ja õnnelik. Joogid ütlevad, et inimene pole sündinud selleks, et alistuda valule või kannatustele. Elul on palju suurem eesmärk. Selle eesmärgi enda jaoks avastamine ja nautimine on mõnus, kui oleme terved ja tugevad nii kehalt kui vaimult. Just seepärast arendasid India iidsed targad välja tervikliku süsteemi, et aeglustada allakäiku ning säilitada kehalisi ja vaimseid võimeid.

Võti selgroos

Jooga teeb eriliseks õige hingamise ja füüsiliste harjutuste kooskõla, milles on tasakaalus venitused ja lõdvestused. Asendite sooritamine õpetab jälgima oma keha ja hingamist ning keskenduma käesolevale hetkele. Need joogatunnis saadud kogemused salvestuvad meie rakumällu ja ühel hetkel märkame, et meie tunnetus oma kehast on paranenud, et suudame oma igapäevaelu toimetusi teha keskendunult ja naudinguga.

Erinevad joogaasendid tõstavad lihaste toonust, parandavad liigeste liikuvust ja kõõluste elastsust, suurendavad painduvust ja stimuleerivad vereringet. Kõik asendid mõjutavad olulisi akupunktuuripunkte meie kehas ja tasakaalustavad energiakeskusi ehk tšakraid.

Asendite sooritamine masseerib ja ergutab siseelundeid. See positiivne mõju toimib sõltumata sellest, kui palju inimene paindub. Asendeid tehakse aeglaselt ja teadlikult, neid hoitakse mõnda aega ja seetõttu toimivad need ka keskendumise ja meditatsiooni harjutustena. Erinevalt enamikust spordialadest ei põhjusta joogaasendite tegemine lisakoormust südamele, liigestele ega kõõlustele. Jooga aitab ka kaalu langetada, kuid mitte läbi hoogsa tempo ja rasvapõletuse, vaid läbi sisemise tasakaalu saavutamise. Sellisel moel langenud kehakaal jääb tavaliselt ka püsima.

Joogas öeldakse, et üks olulisi tervisenäitajaid on inimesel selgroo painduvus. Füüsiline painduvus peegeldab meie sisemist paindlikkust ja võimet olukordi erinevate nurkade alt vaadata. Mida painduvam on inimese selgroog, seda tervem on inimene. Mööda selgroogu kulgeb peamine energiakanal ja kui energia selles ilma takistusteta vabalt liikuda saab, jätkub meil jõudu kõikideks ettevõtmisteks.

Joogatunnis harjutatavad asendid on valitud selliselt, et virgutust saaksid kõik energiakeskused ja põhilised lihasgrupid. Näiteks turiseis stimuleerib kurgutšakrat, tasakaalustab kilpnäärmete talitlust ja venitades kaelalihaseid aitab vabastada kaelas tekkinud pingeid, elavdab vereringet ning on parim harjutus neile, kel mure veenilaiendite pärast. Turiseis aitab alandada ka kõrget vererõhku. 

Lõdvestumine pole laiskus

Paljud, kes alles alustavad joogaga, imestavad, et pärast tunniajast harjutuste tegemist ei ole nad sugugi väsinud, vaid vastupidi – puhanud ja täis energiat. Hea värske tunne saavutatakse tänu sellele, et harjutusi tehakse ja lõdvestutakse üheaegselt õige hingamisega. Kas pole kummaline, et pöörame oma elus palju tähelepanu näiteks oma riietusele või autole, õnneks üha rohkem ka toidule, kuid enamik ei mõtle oma hingamisele? Saastunud linnaõhk ja stressirohke elu on märkamatult muutnud inimeste hingamise pinnapealseks.

Erinevad hingamisharjutused aitavad kehal puhastuda mürkidest, suurendada sissehingatava hapniku kogust ja saada selle abil juurde eluenergiat ehk praanat. Energia juhtimine on tervendamise salatarkus. Õigesti hingates õpime oma eluenergiat suunama ja kasutama seda oma tervise heaks.

Joogasüsteemi üks tähtis komponent on lõdvestumine ja seda mitte ainult füüsilisel, vaid ka vaimsel tasandil. Meie enda poolt kiireks elatud elu ja pidev reageerimisvalmidus muutuvatele olukordadele ei jäta aega lõdvestumiseks. Siin on oma osa ka uskumustel, kus lõdvestumine võrdsustatakse laiskusega ja see on teadagi hukkamõistu väärt.

Nii me siis piitsutame ennast. Meie keha toodab päeva jooksul kõik järgmiseks päevaks vajaliku, kuid sageli kulutatakse see „toodang“ ära mõne minutiga pahas tujus, ärritudes või solvudes. 

Südameusk

Esimene asi, kuidas seda energiakulu vähendama hakata, on leida üles negatiivse emotsiooni põhjus ja seda teadvustada. Joogas õpetatakse vaatama enda sisse ja tunnetama, kuidas meie keha ja meel reageerivad. Joogaga tegelemine aitab inimesel avastada iseennast ja vaadata maailma avarama pilguga.

Sageli seostatakse joogat mõne usundiga, enamasti hinduismi või budismiga. Aga jooga ei ole religioon. Jooga on elamise kunst. Ainus usk, mida jooga läbi eneseavastuse arendab, on südameusk. See on usk armastusse ja iseendasse. Joogat võivad harrastada kõik inimesed, sõltumata usulisest kuuluvusest, vanusest või soost. See on enesearengu teekond, eluviis, mille olulised osad on kehalised harjutused, lõdvestumine, tervislik toitumine ja positiivne mõtlemine. Jooga lähtub tõekspidamisest: ela lihtsalt, mõtle ülevalt.

Autor: Angela Saks, toimetus@tartuekspress.ee
Viimati muudetud: 12/06/2014 01:01:22



Lisa kommentaar

image with code
Koodi uuendamiseks kliki siia

test version:0.25063419342041